جك دورسي كيست؟ جك دورسي كيست؟

رویا نت

جك دورسي كيست؟ خالق توييتر و طرفدار بيت كوين

جك دورسي كيست؟ خالق توييتر و طرفدار بيت كوين۱۱ آبان ۱۴۰۱
جك دورسي كيست؟ جك دورسي، (متولد 19 نوامبر 1976، سنت لوئيس، ميسوري، ايالات متحده)، توسعه دهنده وب و كارآفرين است كه به همراه ايوان ويليامز و كريستوفر استون، سرويس ميكروبلاگينگ آنلاين توييتر را تأسيس كردند. دورسي در دوران نوجواني، نرم‌افزار ارسال تاكسي اينترنتي را ايجاد كرد كه توسط شركت‌هاي تاكسي‌سازي استفاده شد. او قبل از مستقر شدن در سانفرانسيسكو، در دانشگاه نيويورك تحصيل ‌مي‌كرد. جك دورسي به هنگام تحصيل در اين دانشگاه شركتي را تأسيس كرد كه از اينترنت براي ارسال پيك‌ها و وسايل نقليه اضطراري و همچنين تاكسي‌ها استفاده مي‌كرد. جك دورسي در سال 2000 براي اولين بار استفاده از متن و پيام فوري را به عنوان راهي براي حفظ ارتباط با دوستان و ساير كاربران در نظر گرفت. شش سال بعد او با ايده خود به ويليامز و استون نزديك شد. جك دورسي همراه ويليامز و استون نمونه آزمايشي و اوليه‌اي از يك پلتفرم ايجاد كردند كه امروزه توييتر نام دارد. در اين مقاله از تتر ايران قصد داريم به معرفي بيشتر جك دورسي و داستان زندگي او بپردازيم.

جك دورسي و داستان زندگي او

جك از پدري مهندس و مادري خانه‌دار به دنيا آمد. وي در سنين جواني شيفته كامپيوتر و ارتباطات شد و در دوران نوجواني خود برنامه نويسي را شروع كرد. در آن روزها، شركت‌هاي كرايه خودرو و بازيگران صنعت حمل‌ونقل در مديريت رانندگان و وسايل نقليه خود با مشكل مواجه بودند. دورسي در سن 15 سالگي با توجه به چالش‌هاي حاكم بر جامعه، نرم افزاري را طراحي كرد. جك دورسي در آن زمان نرم افزار منبع بازي ارائه داد كه امروزه نيز توسط برخي اپراتورها براي هماهنگ كردن ناوگان و رانندگان تاكسي استفاده مي‌شود.
از سال 1995 تا 1997، دورسي به دانشگاه ميسوري رولا رفت و سپس به دانشگاه نيويورك منتقل شد اما قبل از فارغ التحصيلي و در سال 1999 ترك تحصيل كرد. جك در دوران تحصيل خود در دانشگاه نيويورك، متوجه ايده‌اي شد كه توسعه آن ايده منجر به ايجاد پلتفرمي با عنوان توييتر شد. دورسي پس از ترك دانشگاه، به عنوان برنامه نويس شروع به كار كرد و به كاليفرنيا نقل مكان كرد. در سال 2000، او اولين شركت خود را در اوكلند راه اندازي كرد. تمركز اوليه دورسي عمدتاً روي ارسال پيك، تاكسي و خدمات اضطراري از طريق وب بود. در سال 2000، جك ايده يك سرويس ارتباطي وضعيت بلادرنگ مبتني بر وب يا پيام كوتاه را مطرح كرد. هنگامي كه جك دورسي براي اولين بار با اجراي پيام ‌رساني فوري آشنا شد، كنجكاو بود كه بداند آيا طرح نهايي اين نرم‌افزار را مي‌توان با موفقيت بين يك گروه به اشتراك گذاشت يا نه. و اينگونه بود كه رابطه جك دورسي و توييتر آغاز شد.
دورسي براي دريافت پاسخ سوالات خود به Odeo مراجعه كرد كه در آن زمان روي پيام‌هاي متني كار مي‌كرد. زمان كوتاهي پس از ارائه ايده توييتر، دورسي و كريستوفر آيزاك بيز استون يك نمونه اوليه از توييتر را ايجاد كردند. اين پلتفرم طرفداران زيادي را به خود جلب كرد. سرمايه گذاري اوليه روي اين پلتفرم توسط ايوان ويليامز، يك برنامه نويس كامپيوتر و كارآفرين اينترنتي، ارائه شد. دورسي تا اكتبر 2008 به عنوان مديرعامل توييتر فعاليت مي‌كرد و پس از آن رئيس هيئت مديره شد. دورسي در اين مقام، با عرضه اوليه عمومي توييتر مشاركت داشت كه 1.8 ميليارد دلار سرمايه جذب كرد.
در سال 2009 دورسي يكي از بنيانگذاران و مديرعامل Square شد، يك سرمايه گذاري پرداخت موبايلي كه دستگاه‌ها و نرم افزارهايي را براي تسهيل تراكنش‌هاي كارت اعتباري ارائه مي‌كرد. اين پلتفرم در سال 2010 راه اندازي شد و تا سال 2012 بيش از دو ميليون كاربر داشت. Square در ابتدا فقط در آمريكاي شمالي در دسترس بود، اما در سال 2013، زماني كه خدمات آن در ژاپن در دسترس قرار گرفت، در بازارهاي جهاني نيز عرضه شد. در همان سال دورسي عضو هيئت مديره شركت ديزني شد. در اكتبر 2015 او يك بار ديگر مديرعامل توييتر شد و در عين حال به عنوان مدير عامل Square فعاليت مي‌كرد. در طول دومين دوره حضورش در توييتر، اين شركت با انتقادهاي فزاينده‌اي در مورد تلاش‌هايش براي محدود كردن دسترسي به محتواي اعتراض آميز مواجه شد. در سال 2021 دورسي از سمت مديرعاملي توييتر استعفا داد و اعلام كرد كه بنيانگذار يك شركت بودن به شدت محدود كننده مي‌باشد.

سرنوشت كاري جك دورسي
جك پاتريك دورسي، مديرعامل 43 ساله آمريكايي و يكي از بنيانگذاران دو شركت فناوري بسيار موفق Twitter و Square Inc. است. جك دورسي نيز مانند بيشتر سرمايه گذاران مطرح، در حين تحصيل در دانشگاه ايالتي نيويورك تحصيل را رها كرد تا شركت خود را راه اندازي كند. در دهه 1980، او با يك نرم افزار ارسال تاكسي با استفاده از وب وارد دنياي فناوري شد. مدت كوتاهي پس از آن، ايده توييتر به ذهنش خطور كرد و با درميان گذاشتن اين ايده با برنامه نويسان ديگر رابطه جك دورسي و توييتر آغاز شد. پس از اتمام فرايند آزمايشي توييتر و عرضه عمومي آن، دورسي به عنوان مديرعامل اين استارت آپ معرفي شد. در 21 مارس 2006، دورسي ورود توييتر را با ارسال اولين توييت در توييتر اعلام كرد. چند سال بعد، ويليامز به عنوان مديرعامل شركت جايگزين دورسي شد. در ژوئيه 2020، پلتفرم رسانه‌هاي اجتماعي مورد هك گسترده قرار گرفت كه چندين حساب با مشخصات بالا را هدف قرار داد و معاملات بيت كوين را ارائه داد. پس از اين هك، سهام توييتر 3.3 درصد سقوط كرد و بيش از يك ميليارد دلار از ارزش بازار آن حذف شد.
دورسي به همراه جيم مك‌كلوي، تاجر و كارآفرين مشهور آمريكايي، بستري را براي شركت‌هاي كوچك براي پذيرش پرداخت‌هاي كارتي ايجاد كردند. اين پلتفرم Square نام داشت و در سال 2010 منتشر شد. براي ارسال پرداخت، كاربران بايد يك دستگاه كوچك را كه به عنوان يك ميني كارت خوان عمل مي كند به گوشي هوشمند يا رايانه خود متصل مي‌كردند. اين پلتفرم همچنين مي‌تواند براي رسيدهاي بدون كاغذ از طريق متن يا ايميل استفاده شود. اپليكيشن Square در گوگل پلي و اپل استور موجود است. در دسامبر 2009، Square ده كارمند داشت. در سال 2011، تعداد افراد شاغل در اين سازمان از 100 نفر گذشت. اين شركت در سال 2015 عمومي شد. جك دورسي حدود 25 درصد از سهام Square را در اختيار دارد و مديرعامل آن است.
در 24 دسامبر 2013، والت ديزني انتصاب دورسي را به عنوان عضوي از هيئت مديره خود اعلام كرد. در بيانيه مطبوعاتي ديزني، جك دورسي به عنوان يك كارآفرين با استعداد مورد تمجيد قرار گرفت. اين شركت اعلام كرد كه دورسي براي اين نقش مناسب است زيرا تجربه او با اولويت‌هاي استراتژيك ديزني هماهنگ است. در سال 2018، دورسي اظهار كرد كه به دليل تضاد منافع با هيئت مديره، به دنبال انتخاب مجدد نخواهد بود.

جك دورسي و ارزهاي ديجيتال

بنيانگذار توييتر و مدير عامل بلاك (Square) از طرفداران بزرگ بيت كوين (BTC) است. در واقع، جك دورسي به طور مرتب به عنوان يك ماكسيماليست بيت كوين شناخته مي‌شود. دورسي معتقد است كه بيت‌كوين مي تواند روزي جايگزين دلار آمريكا شود و ارز آينده باشد. جك دورسي بخش بزرگي از زمان خود را براي تحقق اين امر اختصاص داده است. دورسي اولين بار در روزهاي اوليه با بيت كوين آشنا شد. او اعلام كرد كه اجتماع يكي از چيزهايي بود كه او را به خود جذب كرد؛ زيرا او را به ياد اينترنت در دوران جواني خود مي‌انداخت. او كه در كنفرانس B Word سال گذشته صحبت مي‌كرد، گفت: "بيت كوين يك ارز كاملاً اصولي است، شگفت انگيز است و هميشه در حال تكامل است."
به عقيده جك دورسي، بيت كوين يك راه حل بالقوه ارائه مي‌دهد. او گفت: «وقتي در سال 2009 بيت كوين را ديدم، آن را فرصتي براي جايگزيني پول نقد و دلار دانستم.» او بيت كوين را ارز بومي اينترنت مي‌داند. به عقيده او بيت كوين يك ارز جهان قابل دسترسي براي تمام مردم جهان است كه غيرمتمركز بوده و توسط هيچ نهاد واحدي كنترل نمي‌شود. او در توييتي توضيح داد كه چرخه توسعه عمدي و در عين حال ضعيفي براي بيت كوين وجود دارد، زيرا جامعه توسعه دهندگان اطراف آن بسيار محتاط هستند؛ چرا كه بيت كوين يك شبكه پولي جهاني است. پيش از اين، در ماه اكتبر، دورسي اعلام كرد كه بلاك به دنبال ايجاد يك سيستم استخراج بيت كوين بر اساس سيليكون سفارشي و منبع باز براي افراد و همچنين مشاغل است. اين امر به پروژه‌هاي متمركز بر بيت‌كوين ، از جمله كسب‌وكار براي ايجاد يك پلتفرم توسعه‌دهنده باز، و همچنين كيف پول سخت‌افزاري براي ارز ديجيتال كمك مي‌كند. دورسي همچنين در توييتي اعلام كرد: اگر اين كار را انجام دهيم، از مدل كيف پول سخت‌افزاري خود پيروي مي‌كنيم. تيمي به رهبري جسي دوروگوسكر، رهبر سخت‌افزار Square، شرايط لازم براي اجراي پروژه ساخت سيستم استخراج بيت‌كوين را بررسي خواهند كرد.
دورسي يك سرمايه گذار علاقه‌مند به بيت كوين است. علاقه او به ارزهاي ديجيتال به سال 2017 باز مي‌گردد، زماني كه او شروع به حمايت از بيت كوين به عنوان پادشاه ارزهاي ديجيتال كرد. هنگامي كه بازار كريپتو در سال 2018 سقوط كرد، دورسي نگران نبود و بيت كوين را ارز جهاني آينده ناميد، عليرغم اينكه قيمت ارز ديجيتال بيت كوين در پايين‌ترين حد خود در چند سال اخير قرار داشت. در مارس 2019، دورسي اظهار كرد كه هر هفته چندين هزار دلار براي خريد بيت كوين خرج مي‌كند. دورسي با تأييد فناوري بلاك چين براي شفافيت در پرداخت، به تازگي وايت پيپر پيشنهاد مبادله غيرمتمركز بيت كوين خود - tbDEX را منتشر كرده است. جك دورسي همچنين تاييد كرده است كه بيت كوين بخش بزرگي از آينده شركت توييتر خواهد بود.

 

برچسب:
امتیاز دهید:
رتبه از پنج: <~PostRate~>
بازدید: <~PostViwe~>

+ نوشته شده: 1401/8/25 ساعت: ۱۱ توسط:royanet :